Kinderen en het samengesteld gezin | Tips en begeleiding | Stief & Co
13
page-template-default,page,page-id-13,bridge-core-2.8.6,,qode-title-hidden,side_area_uncovered_from_content,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-27.0,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.7.0,vc_responsive

Kinderen helpen hun plek weer te vinden

 

Kinderen – hoe jong of oud ze zijn –  hebben tijdens en na scheiding een steun in de rug nodig. Niet alleen hun ouders , maar ook zij verkeren in woelig water. Dit nog los van al die zaken (school, puberteit, liefdesverdriet etc..) die in het leven van een kind nu eenmaal gebeuren. 


Kinderen die na scheiding te maken krijgen met een samengesteld gezin, vinden het vaak lastig om hun eigen plek te vinden en geen loyaliteitsconflicten te hoeven ervaren.
Niet altijd lukt het ouders – ondanks de beste bedoelingen – om een neutraal en evenwichtig luisterend oor te zijn. Dan is het geruststellend als zij gehoord worden door iemand die hun vragen, problemen, angst en wensen neutraal en ontdaan van loyaliteitsconflicten kan vertalen.

 

“oh echt …. ik moet dus met zo’n zweverig iemand in een kamertje gaan praten over hoe ik mij voel? Serieus?”

Herkenbaar?

 

“wonen in twee gezinnen goed begeleiden”
“de eerste dagen zijn energie slurpend”
“in het ene gezin de oudste en in het andere niet”
“zeggen niets”
“loyaliteitsconflicten zorgen voor gedoe in ons gezin”
“recht op zorgeloze jeugd”
“ze hangen alleen maar op de bank”
“verwarrende regels & opvoeding”
“hoe zit het met mijn schooltas”

Door te luisteren en te verbinden helpen wij kinderen

 

Het praten over hoe kinderen het leven in een samengesteld gezin ervaren, gaat bij jonge kinderen het beste spelenderwijs.  Wij werken met jonge kinderen dan ook via het voor kinderen ontwikkelde Mattenspel en hebben inmiddels al heel veel goede ervaringen gezien. Voor kinderen tot 10-12 jaar is het veilig en prettig om hun mening vorm te geven op een spelende en bewegende manier; zij denken in deze leeftijdsfase denken veelal in beelden.

 

Oudere kinderen bieden wij in eerste instantie vooral een luisterend oor. De ervaring leert dat jongelui zo hun eigen idee hebben over het inroepen van begeleiding. Doel is eerst om ze te laten ‘leeglopen’.

 

De methodieken zijn ontwikkeld om kinderen te leren én te stimuleren te communiceren met beide ouders, over hun gevoelens en wensen. Hierdoor worden ze bevrijd uit hun loyaliteitsconflict. Contact met zowel moeder áls met vader is oké en het mag zijn. Kinderen hoeven niet te kiezen. Wij geven ze hierdoor een eigen stem over het leven in een samengesteld gezin en het heen-en-weer verhuizen.

 

Na afloop van het 1e gesprek krijgen jongelui adviezen en tips mee en bij jonge kinderen de ouders een Kindplan. Daarna zien we met elkaar en in overleg verder.

“Onze deuren staan open voor een luisterend oor”
Mariël ~ Marianne ~ Daniëlle ~ Patrizia ~ Margot ~ Jantien ~ Liselotte ~ Richard ~ Sonja ~ Christel